Evaluating the Regional Expansion of Brazil’s Federal System of Vocational and Technological Education

Autores

  • Luís Carazza Department of Economics, Federal University of Pernambuco, Brazil https://orcid.org/0000-0001-5682-4744
  • Raul da Mota Silveira Neto Department of Economics, Federal University of Pernambuco, Brazil

DOI:

https://doi.org/10.54766/rberu.v15i2.787

Palavras-chave:

College Education, Vocational Education, Public Policy, Human Capital, Migration

Resumo

This present study investigates whether some of the Brazilian government's proposals have been accomplished, and especially the impact of creating federal institutes (FIs) on a set of migration and human capital variables. The expansion of the Brazilian Federal System of Professional and Technological Education between 2000 and 2010 created more than 150 new federal institutes offering high school, vocational and higher education. A new FI affected the proportion of new immigrants in the municipality of its location. More precisely, there was an increase of 1.98% in the proportion of new immigrants in the municipalities with new FIs. This means there were increases in the ratio of people who migrated and lived less than five years in the municipalities with a new FI, strengthening the role of FIs as an attractor of immigrants. Moreover, Brazil achieved the interiorization of education due to the expansion of federal institutes.

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Biografia do Autor

Luís Carazza, Department of Economics, Federal University of Pernambuco, Brazil

Possui graduação em economia pela Universidade de Brasília (2009), mestrado em Economia pela Universidade Federal de Pernambuco (2012) e doutorado em Economia pela Universidade Federal de Pernambuco (2016). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal Rural de Pernambuco. Tem experiência na área de Economia, com ênfase em Economia Urbana e Regional.

Raul da Mota Silveira Neto, Department of Economics, Federal University of Pernambuco, Brazil

Possui graduação em Economia pela Universidade Federal de Pernambuco (1989), mestrado em Economia pela Universidade de São Paulo (1995) e doutorado em Economia pela Universidade de São Paulo (2000). Atualmente é professor associado do Depto. de Economia da Universidade Federal de Pernambuco. Os trabalhos e pesquisas concentram-se nas áreas de Economia Regional, Economia Urbana, Economia do Trabalho e Desenvolvimento Econômico, com interesse específico na avaliação de políticas públicas, nas políticas de desenvolvimento regional ou local. nos determinantes da desigualdade e da migração, nos condicionantes da distribuição das famílias e atividades nas cidades, nos diferenciais de qualidade de vida entre cidades e nos determinantes do crescimento das cidades.

Publicado

2022-02-25

Como Citar

CARAZZA, L.; SILVEIRA NETO, R. da M. Evaluating the Regional Expansion of Brazil’s Federal System of Vocational and Technological Education. Revista Brasileira de Estudos Regionais e Urbanos, [S. l.], v. 15, n. 2, p. 212–246, 2022. DOI: 10.54766/rberu.v15i2.787. Disponível em: https://www.revistaaber.org.br/rberu/article/view/787. Acesso em: 29 set. 2022.
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